교수소개

이창인 교수

  1. 연구실: 21세기관 451호(P451)
  2. 전화번호: 042-520-5592
  3. E-mail: cilee@pcu.ac.kr
  4. 전공: 멀티미디어를 활용한 영어교육, 영어교육,어린이영어교육

학력

  1. 1990 미국 휴스턴 라이스대 대학원 졸업(언어학박사)
  2. 1983 미국 휴스턴 휴스턴대 대학원 졸업(석사)
  3. 1981 이화여자대학교 영어교육과 졸업(학사)

논문

  1. The Effect of Explicit Morphological Instruction on L2 Learners' Reading Fluency and Accuracy [한국현대언어학회 - 2015]
  2. A Study on Error Types Represented in Computer-Based Speaking and Computer-Based Writing: Centered around Korean Learners [한국현대언어학회 - 2015]
  3. A Study on Developing Receptive/Productive Vocabulary Proficiency While Focusing on Sight Word Awareness in Elementary Schools [한국현대언어학회 - 2015]
  4. Favorable types of medium in corrective feedback on writing: Harness the power of technologies or continue the traditional ways?  [한국멀티미디어언어교육학회 - 2014]
  5. Receptive and Productive vocabulary Teaching with Different Leverls & Conditions for university students [한국멀티미디어언어교육학회 - 2013]
  6. Meaning-Focused input with compensatory strategies for non-native English speaking teachers in young learners´ [한국멀티미디어언어교육학회 - 2012]
  7. The Diagnosis of the Effetiveness of a Native Teacher in Co-teaching: Based on Survey Results in Korean Public Schoos [영어교과교육, 한국영어교과교육학회 - 2011]
  8. A Qualitative Study on Co-teaching in Elementary Schools: Based on Survey Results in Korean Public Elementary Schools. 2011. 중앙대학교 외국학연구소. 외국학연구.
  9. The Diagnosis of the Effectiveness of a Native Teacher in Co-teaching: Based on Survey Results in Korean Public Schools. 2011. 한국영어교과교육학회. 영어교과교육
  10. 한국초등학교에서 원어민과의 공동수업 효과에 대한 질적 연구 [외국학연구, 중앙대학교 외국학연구소 - 2011]
  11. Meaning-focused Input and Output for Young English Language Learners [인문논총, 배재대학교 인문과학 연구소 - 2010]
  12. Avoidance through the Application of a Developmental Perspective [언어연구, 현대언어학회, 26권3호 - 2010]
  13. Meaning-focused Input and Output for Young English Language Learners [인문논총, 배재대학교 인문과학 연구소 - 2010]
  14. Overcoming Problems with Explicit Grammar Instruction: A Comprehensive Investigation of the Continuum of Morphosyntactic Development [글로벌 영어교육학회 Vol.14, No.2, - 2009]
  15. Evaluating the Application of SLA Research to Explicit Grammar Lessons within EFL Textbooks [한국현대언어학회 25권 1호 - 2009]
  16. Inferencing Strategy for Vocabulary Learning and Listening Comprehnsion [대한언어학회 16권 4호 - 2008]
  17. Computer Assited Vocabuary Learning in the Context of Foreign Language Learning [한국영어어문교육학회 14권 4호 - 2008]
  18. A study on the effectiveness of Web-based pre-reading activity on L2 reading comprehension skills [한국현대언어학회 23권 1호 - 2007]
  19. A Computational Approach to a Korean ICALL System [한국현대언어학회 - 2007]
  20. 인지적 부하가 멀티미디어를 활용한 읽기교육에 미치는 영향 [멀티미디어 언어교육 9권1호 - 2006]
  21. Instructional Routines & Questionary Patterns in ESL Composition Classes. [현대언어학회 13권4호 - 2005]
  22. 영어어휘교수의 이론과 패키지 [멀티미디어 언어교육 8권2호 - 2005]
  23. Motivational Aspects of Using MOO in the Elementary EFL Classroom [언어연구 - 2005]
  24. A study of Web-based English Instruction in a University [Multimedia-Assisted Language Learning - 2003]
  25. Critical Analysis of Problems Associated with the Learning Styles and Strategies of Korean Students [언어연구 - 2003]
  26. 컴퓨터 보조언어학습(CALL)과 자연언어처리 [영어영문학연구 - 2002]
  27. 초등영어 읽기 지도방안 향상에 대한 연구 [언어연구-2001]
  28. Parsing with a Chart and its Efficiency [Current Issues in Lingustic Theory - 2001]
  29. 도우미 시스템의 효과진단 [The Journal of Multimedia-Assisted Language Learning - 2000]
  30. Teaching EFL with an Internet-Assisted Whole Language Learning Approach [언어연구 - 2000]
  31. Use of a Homepage for Grammar Practice Based on Error Analysis of E-mail Writings [Multimedia-Assisted Language Learning - 2000]
  32. 인공지능형 TOWUMI 시스템 [The Twenty-Fifth Forum 1999-1999]
  33. Noun Hierarchy in Natural Language Processing [영어영문학연구 -1999]
  34. 멀티미디어 CALL 프로그램과 영어교육 [Multimedia-Assisted Language Learning - 1998]
  35. 사용자와의 상호교류를 통한 문법 학습 위주의 CALL 시스템
  36. 전자 우편을 통한 쓰기 습득 [배재대학원 논문집 - 1998]

저서

  1. Hanbit Tower and a Song of Asterism [CPLA - 1993]
  2. Souvenior of State College [동인출판사]
  3. 컴퓨터를 활용한 언어분석과 학습 [학문출판사]

연구과제

  1. 새로운 DCS시스템의 명사구현 방법
  2. DCS시스템에서의 다의어와 은유처리
  3. 현대언어학의 이해
  4. 멀티미디어를 활용한 영어교육

학회발표

  1. DCS의 정보확장 [한국인지언어학회 - 1995.10.7]
  2. 조기 영어교육의 효과와 나아갈 방향[96´ 유아교육세미나 - 1996.11.2]
  3. 언어와 인지 [인문과학연구소 학술대회 - 1997.10.1]
  4. 언어와 컴퓨터 [세계화, 정보화시대의 언어 교육 - 1997.7.4]
  5. Semantic Interpretation in New DCS [International Conference on Cognitive Science - 1997.8.15]
  6. 컴퓨터를 이용한 언어인지 [한국영어영문학회 - 1997.10.18]
  7. An ICALL System for Intermediate lever [멀티미디어 언어교육 - 1998.4.18]
  8. Function of Towumi and its implication [LACUS 98´ - 1998. 7. 28]
  9. Political Debate Language and Grice´s Cooperative Principles [청화대학교 -1998.12.12]
  10. Using a Homepages for an EFL Class [학국멀티미디어 언어교육학회 - 1999.10.9]
  11. ´TOWUMI´ and Its Effectiveness Diagnosis based on Whole Language and Learner Differences[LET.IALL & KAMALL- 2000.7.31]
  12. 초등영어 읽기지도 방안 향상에 대한 연구 [한국현대언어학회-2001.6.1]
  13. CALL and ICALL [한국현대언어학회-2001.9.22]
  14. 한미교육위원단 CBT TOEFL(PBT와 CBT)[한국현대언어학회-2001.10.6]
  15. A Classroom with Internet-based Instruction [한국사회언어학회 - 2001.11.17]
  16. 학습스타일과 전략을 고려한 웹기반 영어교육 분석 [대만 다매체언어교육학회 - 2002.7.20]
  17. CALL 학습의 이론과 응용 [한국멀티미어 언어교육학회 - 2002.10.3]
  18. Korean University EFL Students´ Affective Dimension: EFL Anxiety [한국현대언어학회 - 2002.11.23]
  19. 술어표시 전치사와 결속문제[한국현대영어영문학회 - 2002.11.30]
  20. CMC활용 영어 교육의 제 이론 및 수업 현장 적용 방안 [한국멀티미디어언어교육학회 - 2003.4.12]
  21. 담화유형과 접속사의 결속 [한국현대영어영문학회- 2003.5.31]
  22. Cultural Exchange between Korean and Japanese Students through Videos [한국현대언어학회 - 2003.6.21]
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